Saturday, May 21, 2016

UTOPIA Punya Cerita..

Saturday, May 21, 2016
Bismillahirrahim..

Assalamualaikum..

Sekarang minggu exam. MDE goes well (?). Errr.. honestly, not that well I guess. Hahaha. Anyway, aku pulak kat sini. Hahahak. Inilah seorang Wan Norshafika. Tapi seorang Wan Norshafika ni, kalau nak study, aku kena make sure aku busy. And stress. Baru boleh study. Otak baru boleh jalan, takde stasis and tak jammed. So bila aku busy dengan blog, otak aku boleh prepare sikit untuk present SOOCA nanti. Kikiiii.

Hari tu pergi control gigi. Masuk bilik, doctor tanya, “Gimana Wan, udah siap ujian?”. Then I laughed, “ga doc. Belom siap, ga pernah rasa bakal siap doc,” sambil sengih kambing. Itulah realitinya. Aku rasa macam nak exam ni, takkan pernah ada rasa dah fully prepared. Selalu rasa ada incompetent and belom study banyak. Kikiiii.

Dalam previous entry, aku ade bagitau yang aku akan cerita pasal Utopia, HOTS and Trans Studio. So this time nak cerita pasal Utopia dulu. Last 27 Mac, kitorang students Twinning ada buat satu karnival untuk celebrate Jubli emas MARA. Since kitorang Twinning sume under MARA kan. MARA mintak kitorang buat 1 program untuk sambutan ni. So kitorang decide untuk buat UTOPIA ! Yiheee.

UTOPIA ni ialah karnival keusahawanan. Kitorang semua students Twinning, batch 2013 and 2014 akan bukak booth jualan and jugak games. Kitorang pun bukak jugak booth kesihatan percuma. Untuk booth kesihatan, kitorang mintak tolong akak-akak and abang co-ass untuk tolong handle. Sebab dorang lagi competent.

Untuk UTOPIA ni, macam biasa la, kalau hal berkait rapat MARA, tak lain tak bukan orang yang akan in charge is of course Shaf. Takde sape yang sanggup volunteer nak handle program. Kikiii. Seorang Wan Norshafika yang tak suka deal dengan manusia ni lagi la tak maaaaauuu nak pegang program. So automatically Shaf yang jadi pengarah. Bila susun MT and Exco, Shaf pilih masing-masing exco dari both batch. And bila Shaf yang pilih orang, tak lain dia akan letak aku kat Multimedia. Takdenya tetiba dia nak letak aku kat Logistik ke, Transport ke. Hahak.

So hasilnya, aku jadi la Exco Multimedia dengan junior, Emi. Kerja denga Emi, aku fikir nanti kitorang akan divide sape buat poster yang mane, sape buat banner sume bagai. Sekali mamat tu cakap tak reti buat poster. Hampeh punya budak. Hahaha. Tapi nasib baik dia pro amek gambar. Sebab aku hancuss sikit kalau amek gamba. So Emi punya kerja ialah amek gamba time hari karnival nanti and promote poster kat social med. Cuma at d-day, kesian la kalau Emi sorang. So aku pun amek gambar sama and mintak tolong Anne jugak. And Emi tolong update jugak anything regarding program. Tapi budak Emi ni kasi aku hypertension sungguh. Nak promote pun aku yang kasi ayat. Haishhh. Haha.

Perjalanan UTOPIA leceh jugak sebenarnya sebab nak pilih date masalah. MARA nak dalam bulan Mac. Kitorang awal Mac tu ada exam. Then meeting punya meeting, undi punya undi, pilih la date 27 Mac. Leceh bila banyak delay date is kitorang yang Multimedia ni. Sebab nak buat poster untuk promote, nak masukkan tarikh tu, selagi tak tetap, selagi tu tak boleh proceed.

Then dengan budget MARA tak nak bagi. Tapi nak buat grand. Okeh, pasal duit ni isu panas sikit. Tak nak cakap banyak. Hahak.

Kerja aku 1st ialah buat logo Utopia. Aku ingat nak buat something yang catchy sikit sebab ni kan karnival. Imagine macam-macam tapi tak reti nak buat. So last-last aku buat mana yang terdaya je la. Hehehh. Tu pun Zai banyak bagi suggestion, Ainin komen sesikit. Last-last jadi la begini.

  
Then mintak Emi buat akaun Facebook and Instagram untuk Utopia ni. Update sesikit. Pastu kerja aku banyak yang buat poster promo, banner. Camtu la. And design baju jugak. Untuk Utopia ni, Pn Zu tetapkan sume students kena pakai baju tradisional which is for girls baju kurung la kan obviously. Tapi aku ni rebel orangnya. Tak nak baju kurung! Tak nak ! So bersungguh mintak pelepasan Pn Zu untuk benarkan pakai T-shirt program. So at the very last minute, aku start deal untuk baju. Within 5 days baju siap. Betul2 sehari sebelum program. Niceeee !

Pastu busy dengan nak prepare untuk booth jualan lagi. Booth jualan ditetapkan setiap rumah bukak 1 booth. So booth rumah kitorang campur dengan Shu and Zai sekali bincang2 and prepare la jualan kitorang. Kitorang tak nak jual makanan yang kena goreng kat sana. Leceh nak kena angkut kuali, minyak, gas bagai. Nak yang simple je. So menu kitorang is nasi lemak by Raja, then waffle akan buat on spot, dadih by Zura, air. Aku? Hihikkkk. Awal2 aku cakap kat diorang yang aku tak reti nak tolong sangat bab-bab masak. In fact, aku even takkan selalu ada kat booth pun sebab aku akan merayau amek gambar.

So diorang came up dengan idea untuk jual bantal. Alkisahnya sebab before tu, aku ada jahit bantal felt aku. So diorang pun, okeh, Ika jahit bantal. Yeayyyy! (awkward yeayyy. yeayyy dengan perasaan nak nangis). So hasilnya, menjahit la bantal, aku ni. Bila cerita kat Puan Laila, dia gelak. Puan Laila ni stil belum percaya dengan kemahiran menjahit aku gamaknya. Mentang2 dia famous sekampung sebab menjahit, so dia pelecehkan aku. Hahahaha.

So ni la sekitar UTOPIA hari tu.

 
Decoration by Nawal and team Protokol

Pentas decorated by team Protokol. Banner designed by me. And heyy, who are the pretty ladies at the front? Woot woot.
Booth bukak lambat dari yang sepatutnya. Biasa la, bukan la nak berbangga tapi kitorang semua Melayu. Jam Melayu ni jarum jam dia distorted sikit. Tudiaaaa. So tak ramai local yang kitorang boleh tarik. Supposedly hari Ahad tu ada pasar minggu kat belakang UNPAD tu. Ramai local kat situ. Kitorang expect diorang akan singgah la kejap kan. Tapi kitorang baru nak bukak booth, diorang semua dah nak tutup kedai dah. Semua orang dah balik rumah dah. Hmmmm….

Booth belum siap set up. So local yang datang cuma merayau je , tak dapat beli ape2 pun.
Perasmian oleh Puan Zuliana, Pengarah MARA Indonesia. In pink. Then ucapan from Shaf as pengarah program as well.

From left : Shaf, Puan Zu, En Radhi and anak Puan Zu (I can't recall her name, I'm sory)

Gimik perasmian

Pastu ada persembahan from students. Yang ni aku impressed gila. At first Nawal as protocol cadang nak buat gimmick flashmob Upin Ipin yang lagu Damai tu. Aku pun sawan la. Nak join! Nak join! Pastu Nawal tukar plan. Nak buat silat dengan tarian tradisional. Errr.. Aku tarik diri. 1st reason, sebab aku busy dengan poster, banner, T-shirt sume bagai time tu. So tak dapat nak bagi commitment untuk practice. Nawal faham je. 2nd reason sebab tangan I kayu sikit uolss. I rasa macam tak sanggup pulak nak tunjuk kat semorang kekayuan I ni. Bukan keayuan, tapi kekayuan. Hahaha. Thumbs up la untuk team silat and tarian! Serious aku impressed! Jangan tak tahu yang aku ni memang suka sangat persembahan2 ni. Hahahaha. Typical Ika.

Perfomance silat by Helmi, Latif, Fauzan, Dzul, Aqil, Anis Najwa, Shaf and Atiqah

The ladies for Kurik Kundi : Ain, Dija, Ainin, Nadhirah, Shairah, Ku, Zulaikha, Anne, Atie, Zura, Ellie and Alina (the only 2014)
Untuk persembahan ni, aku ada upload kat Youtube. Video below.
**For more videos, boleh go to my Youtube channel kat page link kat atas sekali.



Okeh. More photos coming upppp....

Ni booth IMAN-BAIK. Kirra, Anisa (FF 2015) and the boys from UIN yang tolong handle booth ni. Thanks guyssss.

From left : Ain, Zulaikha, Azie, Shairah and Ku

The hubby and wifey couple, Fauzan and Syera. Their nasi ambeng is super delicious I tell you.

Jihah and Aiman. Their laksa is awesomeeee! Aku memang suka sangat2 laksa ni. Mmmmmmm... nyummm

Booth junior - Qu Puteh. I dunno for what reason diorang letak nama ni. Hehehe.

Booth Zuhur, Mieja, Atie, Ellie and Nad. They are with member2 Indonesia. Diorang bukak photobooth and jual aiskrim.

Aiskrim Malaysia 1 4 3 by rumah Zuhur. This is the famous aiskrim yang Nad keep on promoting tuhhh. Hahahaha


Both rumah budak laki batch kitorang. Dzul and Latif. Amir not in this photo. Sory mat.

Booth junior. Diorang jual gorengan. 

Booth Green Leaves (junior)

Booth Housemates Lillah. From left : Dija, Iche, Ummi, Anne and Farwizah

Booth Fateh. From left : Ira, Aqila and Nawal. Bella and Shaf not in the photo.

Booth Fateh again. Sebab tak jumpa gambar diorang altogether. Bella at the middle.

Booth Jannati (junior). Tak semua ada dalam gambar, sory guyss.
Okeh. And now here come highlight of the day. Booth Zara. Applause ! Hahaha. Funny thing is, aku tak ambik banyak pun gambar booth rumah aku. Ada pun gambar from camera Emi dengan Anne. Aku merayau ambik gambar, balik booth, aku lepak minum air sat. Then merayau lagi, beli makanan, balik booth, tumpang makan sat. Balik tu, baru aku terfikir, lolll, tak ambik pun gambar diorang je. Hahah.

Kirra not here. Kirra, mintak maaf ! Tak sempat nak laung panggil masuk gambar. Hahaha

And tudiaaa bantal yang aku, Zai and Shu jahit dengan penuh kasih sayang. Huahahaha.

Kirra banyak kat sini. Hehehe. Thanks Kirra sebab tolong handle IMAN-BAIK. Mmmmuah sikit.
Selain booth jualan, kitorang ade jugak booth kesihatan percuma and games.

This photo, I'm really trying my best to get the perfect angle. Hahahaha

Booth kesihatan

Baling selipar

Congkak

Batu seremban

Bowling kelapa

The thing pasal Multimedia is, kerja kau ade 3 phases yakni macam 3 kerja la.

1st phase : Designer
Phase ni, korang la yang akan design poster, banner, promote program, update pasal program, handle social media. Stress sebab semorang nak kau buat poster secepat kilat and promote macam taufan. Kau ingat editor aku ni automatic boleh buat poster ape? Kau ingat aku tak payah siapkan LI ke ape? Stress nyah. Sebab ni la aku malas nak deal dengan manusia. Huhuhahahaha.

2nd phase : Photographer
Phase ni pulak, korang la yang berjemur berhitam bawah tengah panas untuk amek gamba semorang. After effect dia, kau akan mengalami temporary and intermittent depression. Depression ni cuma akan terjadi bila kau pandang muka kau depan cermin sambil tengah kelepet tudung tu and sedar yang scale warna kulit kau dah beranjak 2 scale.

Dan eloklah kalau kau bukan jenis yang tak sanggup terima hakikat kalau gambar kau tak banyak. Gambar aku, aku kira2 ada berapa keping je. Anne amek sekepig. Emi 2,3 keping. Pastu yang Shu acah2 amek ade 2,3 keping jugak. Hahaha. Yang Emi amekkan, sebab kitorang sama2 kesian kat each other. Takde sape nak amek gamba kitorang. So jawabnya, aku amek gamba Emi, Emi amek gamba aku. Hahaha.

3rd phase : Editing and Documentation
Phase last ni paling stress. Semorang nak kau update gamba cepat2, kalau boleh by petang ni jugak walaupun program baru habis siang tadi. Ni mujur Emi yang tolong. Then nak buat video compile gambar, semorang expect cukup la kau masukkan semua 2000 gambar tu dalam video editor and tekan butang “make video”. Pastu video editor akan automatically sort gambar cantik2, amek cuma berapa puluh gambar je, manage transition, duration, masukkan audio. Then siap. Reality? Hehhhh. Cuba sekali kau masuk kerja under multimedia, baru kau tahu macamana sesaknya dada. Expectation vs reality? Pfftt.

Pengalaman kerja multimedia aku? Errrr.. Stay strong man! Hahaha. And this is the one yang banyak tolong in multimedia punya kerja. Plus Ainin as well sebab tolong gantikan kerja Emi mengupdate for a week. Much much much appreciated guyssss.

Anne, the talented photographer. Thanks Anne!

Emi, the man in black. Haha

I love my photo! Okeh, I'm a narcissist, I admit it.

Somehow aku suka gambar ni. Tapi aku rasa aku amek gambar Emi lagi lawa dari dia amek aku punya. Cisssss. Tapi punya aku suka gambar tu, see what I did with the photo.

Jeng jeng. I reaaaaaally love this. So muchy2.


Okeh. You know who she is. Ehhh? Hehehe. Photo credited to Emi.
Exhausted. Tapi overall, Utopia is soooo unforgettable. It was fun. Aku have fun. Thanks Twinning 2013 and 2014 and everyone yang involved!

Till we meet again !
Thanks for reading..

No comments:

Post a Comment

Kisah Kabus Qaseh © 2014